EAEVE

...

The European Evaluation System (Accreditation) in Veterinary Education is
  
a European Union organization, known as the Association of Establishments for Veterinary Education (EAEVE). This organization determines the educational programs and standards of veterinary faculties in Europe, taking into account European Union criteria. It conducts visits at the request of member faculties and prepares reports on infrastructure, equipment, and educational standards. It issues decisions that are sanctioning in EU countries and advisory in other countries. Ankara University Faculty of Veterinary Medicine became a full member of this organization in 1992. 

The aim of the Association is to develop and improve veterinary education. In particular, it is to strengthen joint cooperation between European higher education institutions engaged in veterinary science and other relevant institutions. The Association also acts as a forum for discussion on veterinary education issues among its members in order to advance and harmonize veterinary education. 

The Association's Main Duties: 

. To facilitate the exchange of information on research and teaching among veterinary education institutions in Europe and other parts of the world. 
. To facilitate the exchange of faculty between educational institutions 
. To facilitate student mobility between institutions. 
To ensure the distribution and development of teaching materials and systems used in undergraduate and postgraduate veterinary education institutions. 

The European Association of Veterinary Education Institutions is comprised of members from institutions providing veterinary education. The Association is governed by an Executive Committee. The Executive Committee consists of the President, Vice-President, and group representatives organized by geographical region. 

 

Group No.

Countries

Group 1

England and Ireland

Group 2

Spain and Portugal

Group 3

Italy, Greece, Albania, Israel and Romania

Group 4

France and Belgium

Group 5

Germany, Austria and Switzerland

Group 6

Norway, Sweden, Denmark, Finland, Estonia, Lithuania and Latvia

Group 7

Slovakia, Czech Republic, Hungary, Slovenia, Croatia and Poland

Group 8

Bosnia and Herzegovina, Yugoslavia, Macedonia, Bulgaria, Türkiye, Ukraine and Russia


EAEVE'nin hazırlamış olduğu ve veteriner hekimlik eğitiminde minumum gereksinmeleri içeren ve değerlendirme sırasında rehber olan "özdeğerlendirme (Self Evaluation Report-SER) kitapcığının hazırlanması akreditasyonun aşamalarındandır Fakülte tarafından özdeğerlendirme raporunun hazırlanmasını takiben , fakülte, bir eksper grubu tarafından ziyaret edilir, Ziyaretin amacı, kendi-değerlendirme raporunda Fakülte tarafından sunulan bilginin tasdik edilmesi ve gerekli olduğu durumlarda tamamlanması ve ayrıca, Fakültede verilmekte olan lisans eğitiminin düzeyinde, Avrupa Birliği kanunları tarafından belirlenen minimum standartlara ne derecede riayet edildiği hakkında görüş bildirmektir. Açıkça ortaya konması gereken şey, bunun bir araştırma veya gözetleme olmadığı, kendi-değerlendirme raporunda verilen bilgilerin incelenmesi ve tamamlanması olduğudur. 

Avrupa'da veteriner fakültelerinin eğitim programları arasında derslerin kompozisyonu yönünden farklılıklar bulunmaktadır. Eğitim programları ve disiplinlerdeki farklılıklar değişik ülkelerdeki veteriner eğitimlerinin tarihsel temeli ile etkilenmektedir. Veteriner müfredatta yer alan derslerin içeriklerinin konu bazında Avrupa Birliği ülkelerinde temel veteriner eğitimini düzenleyen ve minimal standartları belirleyen kanun (78/1026 ve 78/1027/EEC no'lu Direktifler) uymak zorundadır. 

Veteriner eğitimi tam gün teorik ve pratik dersleri içerecek şekilde en az beş yıllık bir sürede verilmelidir. 

Bilginin yazılı ve sözlü iletişim yolu ile kazanılması, müfredatın her aşamasında temel hedef olmalıdır. 

Mevcut veteriner hekimlik müfredatı, Temel Bilimler, Hayvansal üretim, Klinik , Gıda Hijyeni ve Mesleki Bilgi konularını içermelidir. 

Avrupa'da sadece sağlık alanında 6 meslek dalında akreditasyon çalışmaları uygulanmaktadır. Bu meslek dalları; Tıp, Veteriner hekimliği , Diş hekimliği, Eczacılık, Ebelik ve Hemşirelik olarak sıralanmaktadır.

 

Veteriner Hekimlik Eğitiminde Avrupa Değerlendirme Sistemi (Akreditasyon)
  
Avrupa Veteriner Eğitim Kurumları Birliği (EAEVE) olarak isimlendirilen ve Avrupa'daki veteriner fakültelerinin eğitim programları ve standartlarını, Avrupa Birliği kriterlerini de göz önünde tutarak belirleyen, kendisine üye olan fakültelerin isteği üzerine ziyaretlerde bulunarak alt yapı, donanım ve eğitim standartları ile ilgili rapor hazırlayarak Avrupa Birliği'ne dahil ülkelerde yaptırımcı, diğer ülkelerde ise tavsiye niteliğinde kararla veren Avrupa Birliği 'nin bu kuruluşuna, Ankara Üniversitesi Veteriner Fakültesi 1992 yılında tam üye oldu. 

Birliğin amacı, Veteriner eğitimini geliştirip yükseltmektir. Özellikle Avrupa'daki veteriner bilimi yapan Yüksek Eğitim Kurumları ile ilgili diğer kurumlar arasındaki ortak işbirliğini güçlendirmektir. Birlik aynı zamanda üyeler arasında Veteriner eğitimini ilerletmek ve harmonize etmek için Veteriner eğitiminin konularını bir forum ortamında tartışacak şekilde hareket etmektedir. 

Birliğin Başlıca Görevleri : 

. Avrupa'daki ve dünyanın diğer bölgelerindeki Veteriner eğitimi yapan kuruluşlar arasında araştırma ve öğretim alanları üzerinde bilgi değişimini gerçekleştirmek. 
. Eğitim kurumları arasında öğretim elemanı değişimini gerçekleştirmek. 
. Kurumlar arasında öğrencilerin hareketliliğini sağlamak. 
. Lisans ve lisansüstü Veteriner eğitimi yapan kurumlarda kullanılan öğretim materyallerinin ve sistemlerinin dağılmasını ve gelişmesini sağlamaktır. 

Avrupa Veteriner Eğitim Kurumları Birliği, Veteriner Eğitimi yapan kurumların üyelerinden oluşmaktadır. Birlik Yürütme Komitesi (Executive Committee) tarafından yönetilmektedir.Yürütme Komitesi Başkan, Başkan yardımcısı ve Coğrafi Bölgelere göre ayrılmış grup temsilcilerinden oluşmaktadır. 

 

Grup No

Ülkeler

Grup 1

İngiltere ve İrlanda

Grup 2

İspanya ve Portekiz

Grup 3

İtalya, Yunanistan, Arnavutluk, İsrail ve Romanya

Grup 4

Fransa ve Belçika

Grup 5

Almanya, Avusturya ve İsviçre

Grup 6

Norveç, İsveç, Danimarka, Finlandiya, Estonya, Litvanya ve Latvia

Grup 7

Slovakya, Çek Cumhuriyeti, Macaristan, Slovenya, Hırvatistan ve Polonya

Grup 8

Bosna Hersek, Yugoslavya, Makedonya, Bulgaristan, TÜRKİYE, Ukrayna ve Rusya


The preparation of the "Self-Evaluation Report (SER)" booklet, prepared by EAEVE and containing the minimum requirements for veterinary education and serving as a guide during the evaluation, is one of the stages of accreditation. Following the preparation of the self-evaluation report by the faculty, the faculty is visited by a group of experts. The purpose of the visit is to confirm and, if necessary, supplement the information presented by the faculty in the self-evaluation report and to express an opinion on the degree to which the minimum standards set by European Union law are being met at the level of undergraduate education provided at the faculty. It should be made clear that this is not research or surveillance, but rather an examination and completion of the information provided in the self-evaluation report. 

There are differences in the composition of courses among the educational programs of veterinary faculties in Europe. Differences in educational programs and disciplines are influenced by the historical basis of veterinary education in different countries. The content of courses in veterinary curricula is subject-based and is determined by the law (78/1026 and 78/1026) that regulates basic veterinary education in European Union countries and sets minimum standards. Veterinary education must comply with Directive 78/1027/EEC. 

Veterinary education must be provided over a minimum of five years, including full-time theoretical and practical courses. 

Acquiring knowledge through written and oral communication should be a primary objective at every stage of the curriculum. 

The current veterinary curriculum should include Basic Sciences, Animal Production, Clinical, Food Hygiene, and Professional Knowledge. 

Accreditation is currently implemented in Europe for only six health professions. These professions are Medicine, Veterinary Medicine, Dentistry, Pharmacy, Midwifery, and Nursing.

 


EAEVE SER Report

 

►İNDİR
 

https://www.eaeve.org/


 



Information

Read Count: 5987
Create Date: 1/28/2025 11:17:40 PM
Last Modify Date: 11/13/2025 3:09:50 PM

Share