PORSELENE GİDEN YOLDA MAVİ BEYAZ PROJESİ
Porselene giden yolda mavi beyaz sergi konferans ve konser ile oluşturulan projenin amacı;
Çin’ den gelen porselenlere benzer imalat yapmak için bir çok teknikler denenmiştir. 15. ve 16. yy.da, Anadolu ve Avrupa için seramiğin yükseldiği, başarıya ulaştığı en önemli dönemler olmuştur. 15. ve 16. yy.da İznik çinileri Türkiye’de, Faenza İtalya’ da ilerlerken 17.yy. dan itibaren de Delf porselenleri Hollanda’ da üretimin merkezlerinden olmuştur. Bunların en önemli ortak noktası mavi beyaz dönemlerin varlığıdır.
İznik çinisi, Mayolika seramikleri, Delf porselenleri Suriye, Irak seramik imalatlarını düşündüğümüzde desen kalitesi ve desen içeriğiyle farklılıklar gösteren özellikleri olsa da sanki hepsi aynı yerde üretilmiş etkisi göstermektedir. Ancak aynı dönem içerisinde İznik çinisinin 16. yy.da ki imalatları, özellikle; dini yapılarda, camilerde, saraylarda, sivil yapılarda çinilerin karakteristik özellikler bakımından diğer seramik imalatından ayrılan günümüzde en önemli kültürel değer olduğunu görmekteyiz.
İznik çinisi, Delf porselenleri ve Mayolika seramiklerinde hala geçmişin devamı şeklinde sürdürülen geleneksel üretimi görmekteyiz. Bu proje ile amaç geleneksel olarak Anadolu’da ve Avrupa’da Çin’deki porselenlerin etkisiyle ortaya çıkmış mavi beyaz seramik üretiminin geleneğine bağlı kalarak yapan, yenilikçi geleneksel çalışma yapan ve geçmişten izler taşıyarak, esinlenerek eserler üreten usta ve çağdaş seramik sanatçıları tarafından, günümüz koşullarına göre geçmişe saygı, geleceğe armağan gibi düşünebileceğimiz bir üretimle, Anadolu’da ve Avrupa’da kültürel bir değer olabilecek sergilerle sanatseverin buluşmasıdır.
Sergi sadece sanatçıların mavi beyaz seramik imalatları yahut da sanat eserleri değil enstalasyonları aynı anda bu konuyla ilgili sanat tarihçilerinin yapacağı önemli sunumlar ve yine Anadolu’dan ve Avrupa’dan sanatçıların katılacağı kültürler arası ilişkiyi destekleyecek birkaç konserle zenginleştirilmektedir.
Sergilerin yapacağı konferans ve müziğin yapılacağı yerde kültürlerarası bu aktarımı alacak tüm halk, ulaşabilen çok sayıda kitle hatta bunu uluslar arası büyük bir grup olarak da düşünebiliriz. Sadece sergilerin açılacağı yerdekiler değil bu konulara ilgi duyan tüm yerel halka da açık olacaktır.
Elbette ülkelerarası sanat galerileri, müzeler ve koleksiyonerlerde bu konuyla yakından ilgileneceklerdir.
Bu faaliyetin somut çıktıları her partner yani paydaş olan ülkenin kendine ait eylem planı, eser katalogları , kitaplar, yayınlar,gazeteciler haber alanlarındaki duyurular ve yapıldığı tarihe bir iz düşümü kısaca bir belgeleme niteliğindedir.
Çağrı güdülmeden kültürlerarası ilişkiyi ön planda tutan bu projenin en büyük çıktısı 15. 16. yy.da ortaya çıkmış ve kültürlerarası etkileşimi bize gösteren bir seramik imalatının sanat eseri düzeyinde günümüze olan katkılarının belgelenmesi, sanatçılar tarafından yeniden üretilmesi, paylaşılması ve bu paylaşımlarının kitaplar kataloglar yayınlar filmlerle ortaya koyulmasıdır .
Bu faaliyetin sosyo kültürel gelişime katkısı; Çağdaş sanat adına sanat tarihçileri, sanatçılar ve bu alanda eğitim alan kişiler için geleceğe belgeleme açısından önem taşıyan eğitim çıktıları olmasıdır.
Sanat projeleri sadece sanatçılar açısından değil, üretildiği dönem ve yaratıcılık açısından yeni düşünce ve ifadelerin oluşturulduğu, farklı malzemelerin kullanılabildiği, içinde bulunduğu çağın sorunlarının da yansıdığı, toplumu daha ileriye götürmeye yönelik özgün, yeni fikirlerin üretilmesine de yol açar. Bu bakımdan Anadolu ve Avrupa olarak düşünüldüğünde kültürel ifadenin çeşitliliği de daha zengin olarak görülebilir.
Projenin ilgili sektörü sanat ve seramik olarak sınırlandırılır.
Projenin hedef bölgesi Türkiye, Hollanda, İtalya olup, hedef kitlesi sanat okulları, yerel halk, akademiler, basın yayın gibi iletişim organları olarak sayılabilir.
Proje kapsamında gerçekleştirilecek faaliyetlerde görev alacak ve katkı sunucu kişilerarasında danışma kurulu oluşturan akademisyenler, davetli sanatçılar, projede seramik sektöründen sponsorlar, devlet memurları, üniversiteler ve bakanlıklar düşünülmektedir.
Proje Yürütücüleri ;
Prof. Dr. Candan Terviel – Meral Öztürk
İznik Koordinatörü ;
Öğr. Gör. Senanur Gündoğdu Dodevski
Anasayfaya Dön Güncel Haberler Haber Arşiv