Birim İç Değerlendirme Raporu (BİDR);
Bursa Uludağ Üniversitesi (Kurum) Birimlerinin (Birim) yıllık iç değerlendirme süreçlerini izlemek;
Kurumsal Dış Değerlendirme, Kurumsal Akreditasyon, İzleme ve Ara Değerlendirme gibi programlara esas olarak her yıl hazırlanan ve Yükseköğretim Kalite Kuruluna (YÖKAK) sunulan Kurum İç Değerlendirme Raporu (KİDR) için verileri toplamak amacıyla hazırlanır.
BİDR ile birimin kendi güçlü ve gelişmeye açık yönlerini tanıması ve iyileştirme süreçlerine katkı sağlaması amaçlanır. İlgili yıl içerisinde iç kalite güvencesi sistemi ve iç değerlendirme çalışmaları etkin ve etkili gerçekleştirildiğinde olgunluk düzeyi yüksek bir BİDR yazılabilir.
Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Sürecin tüm Üniversiteye katkısının arttırılması için rapor hazırlama çalışmalarında;
Birimlerin tüm çalışmalarının kapsama alındığına,
Tüm Birim çalışanları aktif olarak katkı sunmasına,
Süreç yönetimi yaklaşımı benimsenmesine,
Sahip olunan kaynakların ve yetkinliklerin planlanma ve yönetilme usullerinin belirtilmesine,
Birim genelinde ve süreçler bazında izleme ve iyileştirmelerin gerçekleştirilme şekillerinin ifade edilmesine,
Planlama, uygulama, izleme ve iyileştirme süreçlerine paydaş katılımının ve kapsayıcılığın sağlanma şekillerinin ifade edilmesine,
Güçlü ve iyileşmeye açık alanların neler olduğunun belirtilmesine,
Gerçekleştirilemeyen iyileştirmelerin sebeplerinin belirtilmesine,
Ayrıca, BİDR'de yer alan tüm bilgiler, çeşitli belgeler ve kanıtlarla desteklenmelidir.
İlgili yılın BİDR’i için sadece o yılın faaliyetleri kanıt olarak sunulmalıdır.
Kanıt Başlıklarının Yazımı Nasıl Olmalı?
Örneğin;
(2)(3) Kanıt 1_kanıtın_adı
(4) Kanıt 2_kanıtın_adı
Örneğin;
(2)Karacabey MYO_A.1.
(4) İnegöl İşletme Fakültesi_B.2.3_03…»
YÖKAK Dereceli Değerlendirme Anahtarı ve Kullanımı
Değerlendirme süreçlerinde kullanılan temel araç YÖKAK Dereceli Değerlendirme Anahtarı’dır.
YÖKAK’ın kurumsal değerlendirme süreçleri, bütüncül bir bakış açısıyla “Liderlik, Yönetişim ve Kalite”, “Eğitim ve Öğretim”, “Araştırma ve Geliştirme”, “Toplumsal Katkı” başlıkları altında toplam 14 ölçüt ve 46 alt ölçüt ile gerçekleştirilir.
YÖKAK Dereceli Değerlendirme Anahtarı yükseköğretim kurumlarının iç değerlendirme çalışmaları ve kurum iç değerlendirme raporu yazımında ve aynı zamanda dış değerlendirme süreçlerinde de kullanılan rubrik tarzında geliştirilmiş bir ölçme aracıdır. BİDR hazırlanması çalışmalarında bu rubrikten yararlanılır.
Rapor yazımında, yapılacak açıklamalar yer alan her bir alt ölçüte yönelik olarak yapılmalı; alt ölçütlerin açıklamaları yazılırken o alt ölçüt için belirlenen olgunluk düzeyi esas alınmalıdır.
Başlık |
B. Eğitim ve Öğretim |
Başlıklar altında ölçütler ve alt ölçütler yer almaktadır. |
Ölçüt |
B.1 Program Tasarımı, Değerlendirmesi ve Güncellenmesi |
Ölçütler için ayrıca açıklama yazılmaz |
Alt Ölçüt |
B.1.5. Programların izlenmesi ve güncellenmesi |
Alt ölçütler, ölçütlerin yazımında esas alınılacak ve kanıtlarla desteklenen olgunluk düzeyi YÖKAK Dereceli Değerlendirme Anahtarı üzerinden belirlenir. Rapor yazımı sadece alt ölçütler bazında gerçekleştirilir. |
Alt ölçütlerin olgunluk düzeyinin değerlendirilmesinde kullanılan YÖKAK Dereceli Değerlendirme Anahtarı, 1-5 arasında derecelendirilen basamaklardan oluşmaktadır.
Bir olgunluk düzeyine geçmek için önceki basamakların tamamlanması gerekir.
Olgunluk seviyesi 4 için; uygulamaların kurumun geneline yayılmış olması, uygulamalardan sonuç elde edilmiş olması, bu sonuçların izleniyor olması, izleme sonuçlarının ilgili paydaşlarla birlikte değerlendirilerek; uygulamaların iyileştiriliyor olması gerekmektedir. Tüm bunların kanıtlarla desteklenmesi gerekmektedir.
Olgunluk seviyesi 5 için; uygulamaların sistematikliğinin ve sürdürülebilirliğinin (PUKÖ çevriminin birkaç kez kapatılması), uygulamaların kurumun genelinde katkı sağladığının ve içselleştirildiğinin, örnek olabilme durumunun karşılandığının ispatlanması gerekmektedir (Bağımsız bir kurum ya da kuruluş tarafından bu durumun teyit edilmesi).