Vizyon
Makine Mühendisligi Bölümü’nün Vizyonu: Bilim ve teknoloji alaninda özgün arastirmalar yapan, uluslararasi ölçütlere uygun ve sürekli gelisimi esas alan egitim sistemi ile ülkenin en iyi Makine Mühendislerini yetistiren, toplumun yasam standartlarinin gelisimine ve ekonomik refahina önemli katkilar saglayan, sürekli gelisen ve örnek gösterilen bir Makine Mühendisligi Bölümü olmaktir.
Misyon
Makine Mühendisligi Bölümü’nün Misyonu: Uluslar arasi düzeyde bilimsel ve teknolojik gelisim için bilgi üretmeyi, uygulamayi ve yaymayi, Mühendislik bilgilerini toplumun gereksinimleri dogrultusunda kullanabilecek, günümüz ve gelecegin teknolojilerinin gelisimine yardimci olabilecek, ekip çalismasi yapabilecek ve iletisim kurabilecek, çalismalarinin sonuçlarinin sosyal ve etik açidan topluma yararli olmasini hedefleyecek, ulusal degerlere saygili mühendisler yetistirmeyi, Üretim ve hizmet kuruluslari ile ortak projeler yürüterek, bu kuruluslarin teknolojilerini gelistirmelerine yardimci olmayi, görev edinmistir.
Programa Iliskin Genel Bilgiler
Makine Mühendisligi Bölümü 1976 yilinda kurulmustur. 1976-1977 ögretim yilinda lisans, 1982-1983 yilinda ise yüksek lisans ve doktora düzeyinde ögretim vermeye baslamistir. 1992 yilindan itibaren de lisans programinda I. Ögretimin yani sira II. Ögretimde de ögretim vermek üzere ögrenci almaya baslamistir. Makine Mühendisligi Bölümü halen lisans, yüksek lisans ve doktora programlarinda ögretim vermektedir. Bölümde toplam ögrenci sayisi 1664 olup, bölüm ögretim üyelerinin danismanliginda 505 yüksek lisans, 108 doktora ögrencisi ögrenim görmektedir. I.ve II. örgün ögretimde zorunlu olarak Ingilizce hazirlik programi uygulanmaktadir. Bölümün toplam 51 akademik ve 2 idari personel görev yapmaktadir. Genis ve zengin akademik kadroya sahip olan bölümün akademik personelin dagilimi Tablo 1’de verilmistir.
Tablo 1. Bölümümüz Akademik Personel Dagilimi
Akademik Kadro Unvani
|
Kadro Sayisi (2023-2024 Egitim Ögretim Yili itibariyle)
|
Profesör Doktor
|
23
|
Doçent Doktor
|
12 |
Doktor Ögretim Üyesi
|
3 |
Ögretim Görevlisi
|
3
|
Arastirma Görevlisi Doktor
|
2
|
Arastirma Görevlisi
|
8
|
Makine Mühendisligi Bölümü’nün 5 ana bilim dali vardir:
- Konstrüksiyon ve Imalat,
- Termodinamik,
- Enerji,
- Makine Teorisi ve Dinamigi,
- Mekanik.
Bölüm, ögrencileri endüstrinin beklentilerini karsilayacak ve makine mühendisligi alanindaki yeni teknolojik gelismeleri takip edip uygulayacak biçimde yetistirmeye özellikle önem vermektedir.
Makine Mühendisligi Bölümü otomotiv ve tekstil sektörünün önemli merkezlerinden birisi olan Bursa ilinin konumu geregi, sanayi ile iç içedir. Bölüm ögretim üyeleri tarafindan özellikle Bursa ilinde yer alan otomotiv, tekstil ve makine sektöründeki firmalarla çesitli projeler (BAP, TÜBITAK ve SAN-TEZ vb.) ve danismanlik hizmetleri yürütülmektedir.
Makine Mühendisligi Bölümü’nde çagin gerektirdigi mühendislik egitimini saglayacak biçimde temel bilimler, mühendislik bilimleri, mühendislik tasarimi içeren bir lisans egitim programi yürütülmektedir. Istenilen yöndeki sürekli program gelisimini saglamak ve toplanilan verilerin degerlendirilmesindeki degisim sürecini gelistirmek amaci ile paydaslara ulasilarak belirleme/degerlendirme süreçleri baslatilmistir.
Makine Mühendisligi Bölümü’nde yer alan fakülte üyeleri egitimde sürekli gelisim sürecini desteklemek amaci ile 2000 yilindan beri üniversitedeki uluslararasi akreditasyon sisteminin savunuculari olmuslardir. 2004-2006 yillari arasinda ABET tarafindan “Tam Denklik” elde edilmesi amaci ile yogun bir sekilde çalismalarda bulunulmustur. Özellikle ders plan ve içeriklerinde önemli iyilestirmeler gerçeklestirilmistir. Basvuru sürecinde yasanan maddi sikintilar nedeniyle basvuru gerçeklestirilememistir. Ancak o dönemde gerçeklestirilen iyilestirmeler ve kazanilan kalite anlayisi halen devam ettirilmektedir. Bu öz degerlendirme raporu özellikle geçmisten beri sürdürülen gelisim çabalarinin bir sonucudur. Bu degerlendirme ve çalismalarin neticesinde 2012 yilinda Avrupa Mühendislik Egitimi Akreditasyon agi (ENAEE)’ nin ülkemizdeki temsilcisi Mühendislik Egitim Programlari Degerlendirme ve Akreditasyon Dernegi (MÜDEK) tarafindan ilk olarak 2014 yilina kadar Makine Mühendisligi Bölümü tüm kosullari sagladigi için akredite edilmistir. 2014 yilinda gerçeklestirilen ikinci denetimden sonra ise 3 yil süreyle daha akreditasyon uzatilmistir. MÜDEK degerlendirme ekibinin 2017 yilindaki ziyareti neticesinde bölümümüz 30.09.2019 tarihine kadar tekrar akredite edilmistir.
Makine Mühendisligi Programi: Mühendislik Fakültesi Makine Mühendisligi Bölümü lisans programini basari ile bitiren ögrencilere “Makine Mühendisligi Lisans” derecesi verildigini belirten üzerinde üniversite, fakülte ve bölümün de adi yazili olan bir diploma verilir.
Müfredat ögrencileri profesyonel meslek hayatina mühendislik bilimlerinde gelismis biçimde hazirlanmalarini temel alacak biçimde tasarlanmistir. Egitim programi, makine mühendisligi alaninda bireysel girisim, yaraticilik, yetenek, liderlik ve gelisime açiklik, yeni teknolojileri takip etme ve uyum saglama gibi özellikleri gelistirmeye yöneliktir. Isi ve Akiskanlar Bilimi, Enerji Sistemleri, Uygulamali Mekanik, Tasarim ve Üretim, Makine Teorisi ve Kontrol Sistemleri gibi konulari içeren temel ve uzmanlasma dersleri sunulmaktadir. Dersler ögretim elemanlari esliginde, bilgisayar kullanimi ve çesitli laboratuvarlarda yapilan deneyler ile desteklenmektedir.
Makine Mühendisligi Çift Ana Dal Lisans Programi: Uludag Üniversitesinin politikasi ve yönetmelikleri dogrultusunda ögrencilerin çift ana dal programindan yararlanmalarina izin verilmektedir. Amaç basarili ögrencilerin baska bir lisans programindan da derece almalarini saglamaktir. Çift ana dal programi diger bölüm müfredatina göre okutulan bütün dersleri kapsamaktadir. Makine Mühendisligi Bölümü disindaki baska bölümlerden ders alan ögrencilerin aldiklari derslerin denklikleri bölümde yer alan fakülte üyesi Çift Ana Dal Programi Koordinatörü araciligi ile degerlendirilir. Programa olan talep artirmak için ögrenciler bilgilendirilip özendirilmektedir. Çift ana dal lisans programini basariyla tamamlayan ögrencilere “Makine Mühendisligi Lisans” derecesi verildigini belirten üzerinde üniversite, fakülte ve bölümün de adi yazili olan bir diploma verilir.
Makine Mühendisligi Yan Alan Lisans Programi: Uludag Üniversitesinin politikasi ve yönetmelikleri dogrultusunda lisans ögretiminde basarili ögrencilerin ilgi duyduklari bir alanda bilgilenmelerini saglamak amaciyla yan alan programi uygulanmaktadir. Yan alan lisans programini basariyla tamamlayan ögrencilere Yan Alan Lisans Sertifikasi verilmektedir.
Makine Mühendisligi Lisansüstü Programlari: Makine Mühendisligi Lisans programina ek olarak, bölüm yüksek mühendis ve doktora unvani alinabilen lisansüstü egitim de vermektedir. Bölümün vermis oldugu lisansüstü egitim programlarina olan talep her geçen yil artmaktadir.
Program Egitim Amaçlari
Uludag Üniversitesi Makine Mühendisligi Bölümü lisans programinin 4 adet egitim amaci (EA) asagida görülmektedir:
(EA1) Üretim, tasarim ve arastirma-gelistirme faaliyetlerinde bulunan kuruluslarin rekabet kosullarina olumlu katkilarda bulunabilirler.
(EA2) Mekanik ve isil süreç, bilesen ve sistemleri tasarlayabilir ve bunlar arasinda gerekli bütünlesmeyi saglayabilirler.
(EA3) Sanayi ve arastirma kuruluslarinda ve/veya akademik kurumlarda basarili bir kariyer sahibi olur ve mesleki açidan sürekli gelisme gösterebilirler.
(EA4) Mühendislik bilgilerini toplumun gereksinimleri dogrultusunda kullanabilecek, günümüz ve gelecegin teknolojilerinin gelisimine yardimci olabilecek, ekip çalismasi yapabilecek ve iletisim kurabilecek, çalismalarinin sonuçlarinin sosyal ve etik açidan topluma yararli olmasini saglayabileceklerdir.
Program Çiktilari
Makine Mühendisligi Bölümü’ nde tanimlanan program çiktilari asagida sunulmustur;
- Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamali bilgileri, karmasik mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi kazandirmistir.
- Karmasik mühendislik problemlerini saptama, tanimlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi kazandirmistir.
- Karmasik bir sistemi, süreci, cihazi veya ürünü gerçekçi kisitlar ve kosullar altinda, belirli gereksinimleri karsilayacak sekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarim yöntemlerini uygulama becerisi kazandirmistir.
- Mühendislik uygulamalarinda karsilasilan karmasik problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçlari gelistirme, seçme ve kullanma becerisi; bilisim teknolojilerini etkin bir sekilde kullanma becerisi kazandirmistir.
- Karmasik mühendislik problemlerinin veya disipline özgü arastirma konularinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçlari analiz etme ve yorumlama becerisi kazandirmistir.
- Mühendislik çözümlerinin iktisadi ve hukuksal sonuçlari konusunda farkindalik kazandirmistir.
- Disiplin içi ve çok disiplinli takimlarda etkin biçimde çalisabilme becerisi; bireysel çalisma becerisi kazandirmistir.
- Türkçe sözlü ve yazili etkin iletisim kurma becerisi; etkin rapor yazma ve yazili raporlari anlama, tasarim ve üretim raporlari hazirlayabilme, etkin sunum yapabilme, açik ve anlasilir talimat verme ve alma becerisi kazandirmistir.
- En az bir yabanci bir dilde iletisim kurma açisindan katki saglamistir.
- Yasam boyu ögrenmenin gerekliligi bilinci; bilgiye erisebilme, bilim ve teknolojideki gelismeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazandirmistir.
- Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarinda kullanilan standartlar hakkinda bilgi sahibi olmasini saglamistir.
- Proje yönetimi, risk yönetimi ve degisiklik yönetimi gibi, is hayatindaki uygulamalar hakkinda bilgi sahibi olmasini saglamistir.
- Girisimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilir kalkinma hakkinda bilgi sahibi olmasini saglamistir.
- Mühendislik uygulamalarinin evrensel ve toplumsal boyutlarda saglik, çevre ve güvenlik üzerindeki etkilerini anlamasi hakkinda bilgi sahibi olmustur.
- Çagin mühendislik alanina yansiyan sorunlari (çevre, saglik, is güvenligi, enerji tasarrufu vb.) hakkinda bilgi sahibi olmasini saglamistir.