Bursa Uludağ Üniversitesi Elektrikli Taşıtlar için Batarya Teknoloji Araştırma ve Geliştirme Platformu (BATEG) paydaşlarından biri olan TÜBİTAK Raylı Ulaşım Teknolojileri Enstitüsü (RUTE), Dr. Türev SARIKURT'un yürütücülüğünü üstlendiği Avrupa Birliği destekli HELIOS_H2020 projesinde önemli bir başarıya imza attı. Proje kapsamında geliştirilen iki farklı batarya modülü, aynı hacim (16,28 L), form faktörü ve arayüzleri paylaşmalarına rağmen, tamamen farklı işlevler üstleniyor.
🔋 Yüksek Enerjili Modül
Ağırlık: 18,95 kg
Enerji Kapasitesi: 4,32 kWh
Enerji Yoğunluğu: >228 Wh/kg, >265 Wh/L
⚡ Yüksek Güçlü Modül
Ağırlık: 21,45 kg
Çıkış Gücü: 17,3–19,5 kW
Hızlı Şarj (20%-80%): 3,6 dakika
Güç Yoğunluğu: >800 W/kg, >1000 W/L
Bu iki modül, standartlaştırılmış tasarımları sayesinde kullanıcı ihtiyaçlarına göre farklı oranlarda birleştirilerek özelleştirilebiliyor. Böylece menzil, şarj hızı veya her ikisinin dengesi önceliklendirilerek esnek batarya paketleri oluşturulabiliyor.
TÜBİTAK RUTE, projede sistem düzeyinde yapılan çalışmalarda aktif rol aldıktan sonra, modül entegrasyonu ve işlevsel performans değerlendirme süreçlerine liderlik etti. Projede yer alan bir diğer Türk firması olan Devimsel iş birliğiyle toplamda 60 batarya modülü entegre edilerek test edildi ve araç seviyesi entegrasyon için Bozankaya A.Ş.’ye teslim edildi.
TÜBİTAK RUTE uzmanları, bu yaklaşımın elektrikli araç (EV) tasarımlarında önemli bir paradigma değişimini temsil ettiğini vurguluyor. Modüler batarya hibritleştirme sayesinde artık sabit performans kısıtlamaları yerine, uygulamaya özel enerji çözümleri geliştirmek mümkün hale geliyor. Bu da ister uzun menzil, ister ultra hızlı şarj, isterse yüksek güç gereksinimi olsun, her türlü senaryo için batarya sistemlerinin özelleştirilmesini sağlıyor.
Elektrikli araçların şehir içi binek araçlardan ağır ticari araçlara kadar geniş bir yelpazeye yayılmasıyla birlikte, bu tür esnek ve modüler çözümlerin yaygınlaşmasının sektördeki dönüşümü hızlandırması bekleniyor.