Bursa Hakimiyet Gazetesi yazarı sayın Ali Genç’in kaleminden “Sağır Kültürü ve İşaret Dili ile Eğitim Çalıştayı” hakkında;
Sağır Kültürü ve İşaret Dili ile Eğitim Çalıştayı üzerine;
Geçen yıl 28 Nisan'da 'İşitme Engelliler MYO Bursa'ya çok yakışır' başlıklı yazımı kaleme aldığımda, basında ilk defa böyle bir hazırlığın habercisi olmanın gururunu yaşamıştım. İlerleyen süreç, yeni gelişmeler ve somut adımların daha ciddi atılmasını ve işin ciddi manada yol alınmasını sağladı. Mayıs ayı içerisinde benim de davet edilip gururla katılımcı olarak yer aldığım çok geniş katılımlı bir organizasyon oldu. Bursa Uludağ Üniversitesi ve Nilüfer Özel Eğitim Meslek Lisesi'nin ortaklığında Sağır Kültürü ve İşaret Dili İle Eğitim Çalıştayı düzenlendi.
Sağır Kültürü ve İşaret Dili İle Eğitim Çalıştayı'nda pek çok ülke ve ülkemizde de kabul edilen sağır kültürünün varlığı ortaya konularak, sağır kültürünü oluşturan en önemli unsurlardan biri olan ortak dil (işaret dili), sağır kültürünün gelişip yaygınlaşabilmesi için yükseköğretimde de işaret dilinin kullanılması ve ortak dil ile eğitim (işaret dili ile eğitimin) önemine dikkati çekildi.
İşitme engelli öğrencilerin yükseköğrenimdeki problemleri tartışılarak çözüm önerileri geliştirilerek Bursa Uludağ Üniversitesi bünyesinde, Özel Eğitim Bilgisayar Teknolojileri Bölümü, İşitme Engelliler Bilgisayar Operatörlüğü Programı açılması önerildi.
İşitme engelli lise mezunu gençlerin büyük çoğunluğu eğitimlerini sürdüremeyeceklerini düşünerek üniversite sınavına girmiyor. 2017-18 eğitim-öğretim yılı ülke toplamı 936 kişiydi! Üniversitelerde eğitim gören işitme engelli öğrencilerin bir kısmının eğitim dili ve malzemelerinin kendilerine uygun olmadığı düşüncesiyle ve başarısızlıktan dolayı yükseköğrenimlerini yarıda bıraktığı tespit edilmiştir.
İşitme engelli bireyler arasında yükseköğrenimde okuma oranının çok düşük olduğunu, Y.Ö.K. verilerinden alınan bilgiye göre yüzde 0,013 (açık öğretim dahil ),yüzde 0,027 (açık öğretim hariç) biliyoruz. Eğitimde fırsat eşitliğinin sağlanması, işitme engelli bireyler arasında yükseköğrenimde okuma oranının artırılması için, Bursa Uludağ Üniversitesi ile Nilüfer Özel Eğitim Meslek Lisesi tarafından ortak projelendirilen Nilüfer Modeli'nin Bursa Uludağ Üniversitesi bünyesinde açılması planlanan programın hayata geçirilmesi büyük önem taşımaktadır.
Bursa'nın yine bir ilke atacağına gönülden inanıyorum. Uludağ Üniversitesi'ne kazandırılacak bu programın örnek alınarak ülkemize hızla yayılacağını ümit ediyorum. Bu arada olumlu bir adım olarak, YÖK'te gündem dışı programın konuşulması ve çok olumlu görüşlerin bildirildiği de tarafıma gelen bilgiler arasında.
Programın hayata geçirilmesi için üzerimize düşen görevi büyük bir onurla yerine getireceğimizi söylemek isterim. Bu çalışmanın başından beri büyük gayretlerle hazırlayıcısı ve takipçisi olan başta Nilüfer Özel Eğitim Meslek Lisesi Müdürü Türkan Caner, Nilüfer Özel Eğitim Meslek Lisesi Rehber Öğretmeni sevgili İsmail Çevik, Uludağ Üniversitesi Öğretim Görevlisi Dr. EOB Koordinatörü Sıdıka Parlak'a ve çalıştaya katılan tüm değerli katılımcılara Bursa ve ülkemiz adına teşekkür edip, müjdeli haberi yine bu sütunlardan vermek için sabırsızlandığımı dile getirmeden edemiyorum