BÖLÜM TANITIMI
Programin Kisa Geçmisi
Biyoloji Bölümü, Uludag Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi bünyesinde 1983 yilinda; bir profesör, bir doçent ve iki arastirma görevlisinden olusan dört kisilik akademik kadro ile Genel Biyoloji, Botanik, Zooloji, Hidrobiyoloji ve Moleküler Biyoloji olmak üzere 5 ayri anabilim dalinda egitim ve arastirma yapmasi planlanarak kurulmustur. Bölüm su anda Ekoloji anabilim dalinin kurulmasi ile beraber 6 ayri anabilim dalinda egitim ve arastirma faaliyetlerine devam etmektedir. Bölümün ilk yili 1983-1984 akademik döneminde Bursa ili Yildirim ilçesindeki Egitim Fakültesi binasinda tamamlanmistir. Bölüm 1984-1985 akademik döneminde, bundan sonraki yillarda egitim ve arastirma faaliyetlerinin devam edecegi A ve B bloklarini içeren Uludag Üniversitesi Görükle yerleskesindeki binasina tasinmistir. 1993-1994 döneminden itibaren ise Biyoloji Bölümü ikili egitim programina dahil olarak bu program kapsaminda ögrenci alimina baslamistir. Bölüm su anda sadece örgün ögretime ögrenci almaktadir. Bölüm 2015 yilinda yeni binasina tasinarak modern derslik ve laboratuvarlara kavusmustur. Biyoloji Bölümü lisans programi 27 Aralik 2014 tarihinde FEDEK tarafindan akredite edilerek akreditasyon sertifikasi almistir. Bölümde 15 profesör, 6 doçent, 2 yardimci doçent, 4 arastirma görevlisi, 2 biyolog görev yapmaktadir.
Verilen Derece
Bölüm, yüksekögretimde Biyoloji Bilimi alaninda 240 AKTS kredilik birinci asama derece sistemine tabidir. Program basarili bir sekilde tamamlanip, program yeterlilikleri saglandiginda Biyoloji Bilimi alaninda Lisans derecesine sahip olunur.
Derecenin Düzeyi
Lisans
Kabul ve Kayit Kosullari
Adaylarin Lise ve dengi okul diplomasina sahip olmasi ve Üniversite Yüksekögretime Geçis Sinavi ve Lisans Yerlestirme Sinavindan yeterli puani almis olmasi gerekir.
Önceki Ögrenmenin Taninmasi
“Yüksekögretim Kurumlarinda Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasinda Geçis, Çift Anadal, Yandal ile Kurumlararasi Kredi Transferi Yapilmasi Esaslarina Iliskin Yönetmelik” hükümleri uygulanir.
Yeterlilik Kosullari ve Kurallari
Biyoloji alaninda lisans derecesi elde edebilmek için ögrencilerin programda almasi gereken zorunlu ve seçimlik derslerin (Toplam 240 AKTS karsiligi) tümünü basariyla tamamlamasi ve genel agirlikli not ortalamasinin 4.00 üzerinden en az 2.0 olmasi gerekir.
Program Profili
Bölümün temel amaci dogayi bir bütün olarak algilayarak, dogada olusan ekolojik denge bozuklugunu görebilecek, dogaya ve canlilara her zaman arastirici gözüyle bakabilecek biyologlar yetistirmektir. Bölümde verilen mesleki egitimin amaci ise ögrencileri arastirmalar yapmaya hazirlamak, laboratuvar ve arazi çalismalari yaparak elde ettigi verileri literatürlerle destekleyip bilim dünyasina sunabilecek düzeye getirmek; ögrencilerin biyolojiye bakis açisini genisleterek mevcut sorunlari çözmede yaratici olmalarini saglamaktir. Bölüm bu amaç dogrultusunda uygun olan bir arastirmaci egitim programi uygulamakta ve gerek kendi alaninda çalisan kisilerle gerekse farkli bilim dallarinda çalisanlarla iletisim kurup, yapilan uygulamalari takip ederek yeni yollar belirleyebilen, egitimde ve arastirmada öncülük edebilecek kisiler yetistirmeyi hedeflemektedir
Program Yeterlilikleri
1. Canlilarin yapisal, moleküler özellikleri ve siniflandirilmasi ile ilgili bilgilere sahip olmak.
2. Temel bilgisayar programlarini ve bilisim teknolojisini kullanabilmek.
3. Alani ile ilgili sorumluluklarinin bilincinde olmak ve mesleki etik degerleri gözetmek.
4. Kendi alani disinda diger fen ve sosyal bilimler alaninda da temel düzeyde bilgi sahibi olmak.
5. Alanindaki uluslararasi gelismeleri izleyebilecek kadar Ingilizce bilgisine sahip olmak.
6. Çevre ve canli iliskisinin sürekliligini ve önemini bir bütün olarak görebilmek, insanin dogadaki yerini ve sorumluluklarini tam olarak kavrayabilmek.
7. Deney ve gözlem sonuçlarini analitik olarak analiz etmek ve sonuç çikarmak.
8. Ülke flora ve faunalari ile biyoçesitlilik hakkinda fikir sahibi olmak.
9. Bilgilerini açik ve anlasilir sekilde aktarabilme yetenegini kazanmak.
10. Biyolojik arastirmalarda kullanilan yöntemleri ögrenmek, problemleri analiz edip çözme yetenegine sahip olmak.
11. Bilimsel yeniliklere açik olmak ve kendi ilgi alanina uygulayabilmek.
12. Güncel bilgilere ulasabilmek, ögrendigi bilgileri uygulamaya aktarabilmek, bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alma yetenegine sahip olmak.
Biyoloji bölümünün ögretim amaçlari:
ÖA.1 Biyoloji ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamali bilgilere sahip olmak.
ÖA.2 Biyoçesitliligin korunmasi ve sürdürülebilirligini gözeterek çevresel sorunlarin evrensel ve toplumsal boyutlari ile hukuksal sonuçlari konusunda etik degerleri göz önüne alarak duyarlilik sahibi olmak.
ÖA.3 Laboratuvar ve saha çalismalarinda çagdas yöntem ve teknikleri kullanarak veri toplamak, deney yapmak, sonuçlari analiz etmek ve yorumlayabilmek:
ÖA.4 Alaninda karsilasilan sorunlari çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk almak.
ÖA.5 Alaninda ögrendigi bilgileri ve ürettigi çözümleri, uygun yöntem ve teknikleri kullanarak anlasilir sekilde aktarabilmek
Mezunlarin Istihdam Profilleri
Mezunlar Üniversitelerde biyolog, uzman biyolog, arastirmaci yada ögretim elemani olarak; arastirma Enstitüleri, Doga Tarihi Müzeleri, Botanik Bahçeleri, Arboretum, Milli Parklar, Su Ürünleri Üretim ve Isletme Tesisleri, Uzay Arastirma Laboratuvarlari, Deniz Bilimleri Arastirma Enstitüleri, Devlet Su Isleri, Türk Standartlari Enstitüsü, Saglik Bakanligi, Gida, Tarim ve Hayvancilik Bakanligi, Orman ve Su Isleri Bakanligi, Çevre ve Sehircilik Bakanligi, Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Arastirma Kurumu (TÜBITAK), Hayvanat Bahçeleri, Aritma Tesisleri, Gümrük Kontrol Merkezleri, Deney Hayvanlari Arastirma Laboratuvarlarinda çalisabilirler. Milli Egitim Bakanligi´nin öngörecegi kosullari yerine getirdikleri takdirde Milli Egitim Bakanligi´na bagli okullarda ve özel kuruluslarda ögretmen olarak çalismaktadirlar. Mezunlar; özel sektörde ise ilaç, medikal ve biyoteknoloji firmalari, tibbi laboratuvarlar, gida ile ilgili fabrikalar ve kontrol laboratuvarlarinda çalisabilirler.
Üst Derece Programlarina Geçis
Bir ögrencinin tezli veya tezsiz yüksek lisans programina basvurabilmesi için lisans diplomasi ile Fen bilimleri için sayisal puan türünde senatonun belirleyecegi ALES taban puanina sahip olmasi sarti aranir. Ingilizce, Almanca, Fransizca, Italyanca, Rusça ve Arapça gibi yabanci dillerin birinden; ÜDS, KPDS, TOEFL veya YÖK´ün kabul ettigi esdeger sinavlardan ya da Uludag Üniversitesi Yabanci Diller Yüksek Okulu tarafindan yapilan yabanci dil sinavindan senatonun belirleyecegi taban puani almis olmasi gerekir. Bunun disindaki münferit yabanci dil belgelerinin esdegerligine senato karar verir.
Sinavlar, Ölçme ve Degerlendirme
Teorik derslerin %70´ine, laboratuvarlarin %80´ine devamlilik esastir. Bir dersin yariyil sonu sinavina girebilmek için o derse kayit yaptirmak, devam sartini saglamis olmak gerekir. Ara sinavlar ve yariyil sonu sinavlari her yariyil için programlanir. Ders planinda yer alan dersler için en az bir ara sinav ve yariyil sonu sinavi yapilir. Ara sinava ek olarak; ödev ve küçük sinavlar da yapilabilir. Belirlenen ilkelere göre yariyil içi not ortalamasi hesaplanir. Bir dersin yariyil içi not ortalamasinin yariyil sonu ham basari notuna etkisi % 50, yariyil sonu sinavinin etkisi de en az % 50 olmak zorundadir. Bir dersin yariyil sonu sinavina mazeretsiz olarak girmeyen veya girdigi halde sinavdan yariyil sonu sinav limiti altinda not alan ögrenciler basarisiz kabul edilir. Ara sinavlara mazeretleri nedeniyle giremeyen ve mazeretleri, dersi veren birim yönetim kurulu tarafindan kabul edilen ögrenciler için mazeret ara sinavlari yapilir. Tüm sinavlar 100 puan üzerinden degerlendirilir. Ögrencilerin yariyil sonu ham basari notlarinin dagilimi, ortalamasi ve standart sapmasi kullanilarak her ögrenci için bagil basari derecesine göre ögrencinin dersteki basarisini gösteren harf notlari belirlenir. Bagil Degerlendirme Sistemi ile degerlendirilemeyecek dersler için basari derecelerinin karsiligi harf notlari, dersi veren ögretim elemanlarinin takdiri ile belirlenir. Basari dereceleri, harf notlari ve agirlik katsayilari asagidaki gibidir.
Harf Notu | Agirlik Katsayisi | Basari Derecesi |
AA | 4.00 | Mükemmel |
BA | 3.50 | Pekiyi |
BB | 3.00 | Iyi |
CB | 2.50 | Orta |
CC | 2.00 | Geçer |
DC | 1.50 | Kosullu Geçer |
DD | 1.00 | Kosullu Geçer |
FD | 0.50 | Basarisiz |
FF | 0.00 | Basarisiz |
Mezuniyet Kosullari
Programi basariyla tamamlamak için programda mevcut olan derslerin tümünü (240 AKTS karsiligi) geçmek, 4.00 üzerinden en az 2.0 agirlikli not ortalamasi elde etmektir.
LABORATUVAR ADI | LABORATUVARDA GERÇEKLESTIRILEN ISLEMLER |
AEROBIYOLOJI LABORATUVARI |
Atmosferik allerjen ölçüm ve analizleri; Atmosferik allerjenlerin saglik üzerindeki etkileri; Balda polen analizleri; Polen granül preparat analizleri; Polen morfolojisi çalismalari; Atmosferik spor ölçümü ve analizleri; Aerobiyolojik kalite kontrol çalismalari; ELISA testleri; Bitki çesitliligi çalismalari; Aeroallerjen ekstratlarinin hazirlanmasi. |
ARAKNALOJI LABORATUVARI | Böçekler ve özellikle de örümceklerin kurutulmasi, tür teshisleri için hazirlanmasi, tür tani ve sistematigi konusunda çalismalar yapilmaktadir. |
BITKI MOLEKÜLER SITEMATIGI VE BIYOLOJISI LABORATUVARI |
Çesitli bitkiler üzerinde moleküler yöntemler kullanilarak filojenik çalismalar yapilmaktadir. |
DROSOPHILA LABORATUVARI |
Genetik dersinin laboratuvarinda ögrenci deneyleri ve arastirmalarda materyal olarak kullanilan Drosophila'larin sürekli olarak üretimi yapilmaktadir. |
FIKOLOJI ARASTIRMA LABORATUVARI |
Klorofil floresans yöntemi ile PSII etkinliginde karasal ve sucul makrobitkilerde fotosentetik etkinligin belirlenmesi, Spektrofotometrik yöntemle (Inskeep ve Bloom 1985, Beer ve Eshel 1985, Bradford 1976)klorofil-a ve b, fikoeritrin, fikosiyanin, toplam protein analizi, Spektrofotometrik yöntemle (Bradford 1976)bitkisel dokularda toplam protein miktari; Hiperspektral spektroradyometrik ölçümle UVA ve UVB isik yogunlugu ölçümü (hava ve suda); Görünür bölge isik yogunlugunun kuantum sensör ile ölçümü (hava ve suda); Sokshelet yöntemi ile ekstraksiyon (Bitkisel dokular); Ultrasonik homojenizasyon; Laboratuvar malzemelerine özel Yikama ve dezenfeksiyon |
HAVA KIRLILIGI ARASTIRMA LABORATUVARI | Hava kalitesinin likenlerle belirlenmesi konusunda çalismalar yapilmaktadir. Sokshelet yöntemi ile ekstraksiyon gerçeklestirilmektedir. Laboratuvar malzemelerine özel Yikama ve dezenfeksiyon |
HÜCRE KÜLTÜRÜ ve GENETIK TOKSIKOLOJI LABORATUVARI | Sitotoksisite (XTT Testi, Klonojenik Test, Hücre Içi Ros Testi), Hücre Ölümü (Apoptotik Nekrotik Testi), Genotoksisite (Komet Testi, Mikronukleus Testi, Kromozom Aberasyon Testi) |
MIKOLOJI ARASTIRMA LABORATUVARI | Myxomycetes sinifi mantarlarin inkübasyonu ve tür tanilari ile makromantarlarin tür teshisi ve sistematigi konusunda çalismalar yapilmaktadir. |
MOLEKÜLER BIYOLOJI VE BIYOTEKNOLOJI ARASTIRMA LABORATUVARI |
Endüstriyel enzim üretimleri ve tayinleri (Amilaz, Proteaz, Lipaz, Fitaz, Selülaz vd); Topraktan bakteri izolasyonu ve morfolojik- biyokimyasal testlerle tespiti; Besin ortamlarinin optimizasyonlari; Enzim saflastirma ve karakterizasyonu; Protein tayini; Enzim kristallizasyonu; Enzim immobilizasyonu; Bakteriden antimikrobiyal madde üretimi ve antimikrobiyal madde tespiti-MIK degerlerinin saptanmasi; Fiziksel ve kimyasal randon mutasyon çalismalari; Mikrobiyal Biyoremidasyon ve Biyodegradasyon çalismalari ve Bakteri ve ürünlerinin endüstriyel sahasinda kullanim çalismalarini kapsayan arastirmalar yapilmaktadir. |
PARAZITOLOJI LABORATUVARI | Çesitli canli organizmalarin Helmint faunalari arastirilmaktadir. |
LIKENOLOJI LABORATUVARI | Likenlerin tür teshisleri ve sistematigi makroskobik ve mikroskobik yöntemler kullanilarak yapilmaktadir. |
LIMNOLOJI LABORATUVARI |
Limnoloji Arastirma laboratuvarinda gerçeklestirilen analizler; Fizikokimyasal su kalitesi analizleri: Su Sicakligi, pH, Elektriksel Iletkenlik, Çözünmüs Oksijen; Besin tuzu analizleri: Toplam Azot, Toplam Fosfor, Amonyum Azotu, Nitrit Azotu, Nitrat Azot, Ortofosfat Fosforu, Silis, Sülfat, Karbonat ve Bikarbonat alkalinitesi, Toplam Sertlik, Klorür, Kalsiyum ve Magnezyum; Biyolojik Su Kalitesi Analizleri: Göllerde Utermohl yöntemine göre Fitoplankton sayimi (org/ml) ve teshisi, Göllerde trofik durumun belirlenmesinde Fitoplankton’un kullanilmasi Bentik alg sayimi (org/mm2) ve teshisi Akarsularda Diyatome sayimi ve teshisi, diyatomelere dayali akarsu biyotik indeksleri kullanilarak (TDI: Trofik Diyatome Indeksi) su kalitesinin biyolojik olarak belirlenmesi; Bentik makroomurgasiz teshisi ve bentik omurgasizlara dayali biyotik indeksler kullanilarak (BMWP, TBI, BBI, Trent Biyotik Indeks vb.) su kalitesinin biyolojik olarak belirlenmesi Biyolojik su kalitesi analizleri kullanilarak dogal (göl, akarsu vb.) ve yapay su kütlelerinde (barajlar ve göletler) Su Çerçeve Direktifi’ne (2000) göre ve Yerüstü Su Kalitesi Yönetimi Yönetmeligi’ne (2016) göre Yerüstü su kütlelerinin kalite durumu siniflandirmasi yapilmakta ve ekolojik kalite oranlari belirlenmektedir. |