HASTA HAKLARI
Hasta hakları; hasta ile sağlık çalışanları arasında bireysel ve toplumsal düzeyde ortaya çıkan sorunların çözümü, sağlık çalışanlarının hastaya ve hastanın sağlık çalışanlarına karşı görev ve sorumlulukları bilmesi, daha iyi sağlık ortamı için hasta ve sağlık çalışanlarının birlikte sahip çıkması gereken haklardır. Sağlıklı olma hakkı kişinin yaşamında sağlığının korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesine vurgu yaparken; hasta hakkı, kişinin sağlıklı olma durumunu yitirdiğinde, yani hasta olması "özel" durumunda bireysel haklarının gözetildiği, yeterli ve kaliteli tıbbi bakım alarak yeniden sağlığını kazanmasına işaret eder.
Ülkemizde 1998’de, 26 Ekim “Hasta Hakları Günü” olarak kabul edilmiştir.
|
- Sağlık hizmetinden, modern tıbbi bilgi ve teknolojinin gereklerine ve ihtiyaçlarına uygun olarak faydalanmak
- Mahremiyete saygı gösterilmesi ve bunu isteme hakkı
- Hasta dosyası içindeki tüm bilgilere ulaşabilmek
- Tedavi ve aldığı hizmetlerin gizli kalmasını istemek
- Sağlık hizmetlerinden nasıl faydalanacağı konusunda bilgi istemek
- Tedaviden sorumlu doktor ve sağlık personelini öğrenmek
- Sağlık hizmeti verecek olan hekimi ve personeli seçme hakkı
- Durumu hakkında anlaşılabilir şekilde bilgi almak ve tedavisiyle ilgili kararlara katılmak
- Kendisine uygulanan veya uygulanması planlanan tedaviyi durdurmak/ reddetmek hakkını kullanmak
- Kültürel, dini inanç ve ruhsal durumuna saygı gösterilmesini beklemek
- Klinik inceleme ve/veya bilimsel araştırmalara katılmayı kabul veya reddetmek
- Hasta haklarınızın ihlali halinde, mevzuat çerçevesinde her türlü müracaat şikayet ve dava hakkı
|
HASTA SORUMLULUKLARI
Hasta sorumlulukları; Hastanın bir sağlık kuruluşuna başvurmadan önceki ve başvurduktan sonraki süreçte yerine getirmesi gereken ödev ve yükümlülüklerdir.
- Sağlık kurum ve kuruluşunun kural ve uygulamalarına uygun davranmalı ve katılımcı bir yaklaşımla teşhis ve tedavi ekibinin bir parçası olduğu bilinciyle hareket etmelidir.
- Yakınmalarını, daha önce geçirdiği hastalıklarını, gördüğü tedavileri ve tıbbi müdahaleleri, eğer varsa halen kullandığı ilaçları ve sağlığıyla ilgili bilgileri mümkün olduğunca eksiksiz ve doğru olarak vermelidir.
- Hekim tarafından belirlenen sürelerde kontrole gelmeli ve tedavinin gidişatı hakkında geri bildirimlerde bulunmalıdır.
- Randevu tarih ve saatine uymalı ve değişiklikleri ilgili yere bildirmelidir.
- İlgili mevzuata göre öncelik tanınan hastalar ile diğer hastaların ve personelin haklarına saygı göstermelidir
- Personele sözlü ve fiziki saldırıya yönelik davranışlarda bulunmamalıdır.
- Haklarının ihlal edildiğini düşündüğünde veya sorun yaşadığında hasta hakları birimine başvurmalıdır.
Hastalar ve çalışanlar sorumluluklarını yerine getirdikleri zaman daha hızlı, kolay ve kaliteli hizmet alacaklardır. Bu sayede hasta memnuniyeti artacaktır.